fredag 24 augusti 2018

Jag får inte ihop det

Jag läser i tidningen att några politiker vill att man ska cykla till handelsområdena när man storhandlar. Vem var det som ville ha stora handelsområden utanför städerna? Ja inte var det då jag. Butiksdöden inne i våra medelstora städer och mindre orter gör mig så beklämd.
Sen läser jag i Göran Greidners fina bok I trädgården hörs andra ekon om jakten på billigare mat på den globala matmarknaden som tänjer planetens ekologiska gränser till det ohållbara. Jag läser om djurfoder som transporteras mellan hamnarna och vidare med lastbilar. Jag läser om kött och fisk som flygs mellan kontinenter på jakt efter billig arbetskraft som kan processa råvarorna innan de bjuds ut till konsumenter i en annan del av världen. Vi lever i en civilisation av transporter i huvudsak fossildrivna skriver Greidner. Man skulle verkligen vilja placera skammen där den hör hemma i detta vanvett.


2 kommentarer:

  1. Visst är det sorgligt! Vi som har stretat emot har kallats orealistiska bakåtsträvande trädkramare - och ibland mycket värre saker. Och vad gör man nu? Det är lätt att misströsta.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Så länge det finns ungar så finns det hopp" sjöng Cornelis Vreeswijk och det måste man väl instämma i.

      Radera