onsdag 20 maj 2020

Ödemarkens folk

När jag flyttade upp till Idre i början av 1970-talet för mitt första jobb fick jag en bok av min farmor. Den hette Ödemarkens folk och hade skrivits av farmors seminariekamrat Elise Olofsson. Den beskriver hennes arbete i den avlägsna byn Ulvsjö  i Mora finnmark. Det är en fin beskrivning av det lärarliv som väntade många av de unga kvinnor som hade gått några års sommarkurser för att bli lärare, arbete i ödemarksskolor runt om i Sverige. Det var tuffa arbetsvillkor och stor ensamhet då skolorna ofta låg mellan byarna. Jag har läst någonstans att många drabbades av psykisk ohälsa. Men Elise Olofssons bok är en frejdlig beskrivning av en tid som flytt. Då bodde 70 personer i Ulvsjö. Nu bor där 7. Kanske blir det en liten bilresa dit i sommar? Man ska ju hemestra i dessa tider.





4 kommentarer:

  1. Låter som en bok som skulle passa mig.
    Folkhistoria.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är en liten pärla. Ha det bra du också!

      Radera
  2. Har du läst "Hvit ljung" av Mathilda Roos? (finns hos litteraturbanken) Den handlar om en ung lärarinna i obygden. Hon blir överfallen i lärarbostaden - och gravid. Den boken lär ha resulterat i bättre villkor för lärarinnorna.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Den måste jag leta reda på. Min farmor hade hund en period, lite tryggare kanske?

    SvaraRadera