lördag 4 juni 2011

Banankryddkaka

Det här är det första receptet i min bakpärm. Det är från en Femina på sextiotalet.
Agnete Lampe stod för receptet men jag har ändrat det lite.
Receptet är perfekt om man har kommit över trista bananer billigt.


                                                      150 g smör                   1 tsk salt
                                                      3 dl socker                   1 tsk ingefära
                                                      2 ägg                            1 tsk kryddnejlika
                                                      5 dl vetemjöl                 2 tsk kanel
                                                      2 tsk bakpulver             5 medelstora bananer
                                                      1 tsk bikarbonat            2 dl russin
Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i sänder.
 Blanda samman alla torra ingredienserna och russinen.
Rör ner mjölblandningen växelvis med de mosade bananerna.
Häll ner smeten  i en smord och bröad form, ca 2 l.
Grädda i 175 grader i ca 55 minuter.

2 kommentarer:

  1. Härligt äntligen hitta jag receptet. Min mamma gjorde alltid denna kaka till jul. Jag är född 1963 och kommer ihåg denna kaka som en saftig och ´riktigt julig del av min barndom.Tyvärr har mamma inte kvar något recept ,men nu ska det bakas. Tack Carina.

    SvaraRadera
  2. Tack! Vi fick receptet av svärmor men hade tappat bort det.

    SvaraRadera