torsdag 26 april 2018

Fängslande

Jag har städat hyllan med alla våra barn och ungdomsböcker och då hittade jag en riktig favorit, Indianernas fånge av Lois Lenski.   Den bygger på en sann historia om Molly Jemison som 1758 blev tillfångatagen av indianer och kom att leva sitt liv bland dem. Den här boken trollband mig fullständigt och i mina fantasilekar var jag Molly och var med om alla hennes äventyr.


I bokhyllan fanns också mera traditionella indianböcker som till exempel Hjortfot. Min man ägde bara en indianfigur som vi har stående på en hylla, vällekt och lite sliten. För att fortsätta på indiantemat hittade jag några fina vykort i en låda, säkert hemsända till Sverige från någon emigrant i släkten.




Just nu tittar vi på Godless på Netflix. Det är en ovanlig Western då den handlar om en stad där i stort sett alla män har dött i en gruvolycka, bara kvinnorna och barnen finns kvar. Lite roligt och ovanligt  med starka kvinnor i en westernserie.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar