onsdag 17 januari 2018

Januaridikt

Januari är inte min favoritmånad men jag arbetar på att trivas bättre med den. Och vad passar väl bättre än att läsa några vinterdikter. Jag läser: 
"Midvinternattens köld är hård
stjärnorna gnistra och glimma
alla sova på enslig gård
djupt under midnattstimma."
och jag sjunger för mig själv när jag går ut med hunden:
"Här kommer Fritiof Andersson, det snöar på hans hatt,
han går med spel, han går med sång!
Hej mina lustiga bröder!
Det knarrar under klackarna, det är en vinternatt.
Hej, om du vill,
säg bara till,så går vi hem till Söder."
Och jag tycker att januari är ganska okej ändå. Men oftare känns det som slutraderna i Majken Johanssons dikt Kom ihåg januari:
"Du prövar oss för att se
hur långt vi tål januari
utan att vika
en rännstensmillimeter
från Jobs förtröstan."
Och så har vi då Sonja Åkesson. Hennes Ja tack får bli min januaridikt.


Ja tack

En varm hand. 
Ett varmt bo.
En varm kofta
att trä på de isande tankarna.
En varm kropp
att trä på kroppen.
En varm själ
att trä på själen.
Ett varmt liv
att trä på det isande livet.


1 kommentar: