onsdag 21 juni 2017

Ett överdåd

Finlands vita ros har en kort blomning men vilket överdåd och vilken väldoft! 
Och bakom busken skymtar Siljan.



Av någon anledning får det mig att minnas en söt liten historia från det år jag arbetade i Lugnås utanför Mariestad. Vi åkte på skolresa till Kinnekulle med våra förstaklassare. Från vägen till Kinnekulle såg vi ut över Vänern och Läckö slott. Framför mig i bussen satt två flickor. -Vad är det där? frågade den ena. -Jag vet, svarade den andra. Där har jag varit. Det ligger bakom kiosken.

3 kommentarer:

  1. Har en likadan prunkande ros utanför köksfönstret. Visste inte att den kallas Finlands vita ros.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den heter egentligen Rosa pimpinellifolia "plena".

      Radera
  2. Då kör jag med Finlands vita ros. Skulle inte komma ihåg det latinska namnet särskilt länge. ;-)

    SvaraRadera