söndag 8 januari 2017

#frusen

Finns det någonstans de fryser värre än i engelska artonhundratalsromaner? I de stora stenhusen eller de ogästvänliga internatskolorna? Jag läser just nu Jane Eyre och jag behöver både filt, brasa och en kopp te när jag läser.


"Söndagarna var dystra under vintertiden. Vi måste traska två miles till kyrkan i Brocklebridge, där vår beskyddare officerade. Vi frös när vi startade, vi frös ännu mera när vi kom fram, och under loppet av högmässan blev vi närmast förlamade av köld."
                                                                    Charlotte Brontê: Jane Eyre

3 kommentarer:

  1. Favoritboken som jag aldrig läst men sett alla filmer som gjorts om den.

    SvaraRadera
  2. Åh,du måste läsa den. Den finns i en fin nyöversättning av Gun-Britt Sundström.

    SvaraRadera
  3. Blir mitt pensionärsprojekt för i år då. Ska läsa ikapp en hel del. Får lägga till Jane ¨på listan. Böcker vinner alltid över film (oftast):-)

    SvaraRadera