söndag 15 april 2012

Drabbad

Jag läser ganska mycket, mest romaner och lyrik. Många böcker är läsvärda eller riktigt bra.
Men ibland drabbar en bok mig, jag blir helt tagen av den och den släpper inte greppet!
Jag har funderat vad det beror på. Jag tror att det  främst är språket som griper tag i mig,
men också att tillfället var det rätta för just den boken. En bok som "drabbade" mig nyligen
är Anne Swärds "Till sista andetaget". Det är en oerhört stark skildring av flickans Los uppväxt
och hennes vänskap med en äldre grannpojke, varvat med hennes rotlösa vuxna liv.


Andra böcker som har varit så här oerhört starka är till exempel "Den siste greken"
av Aris Fioretos, "Den förspillda vakan" av Nadeem Aslam, "Never let me go"
av Kazuo Ishiguro och "Järnnätter" av Mirja Unge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar